همشهری آنلاین: سخنگوی قوه قضاییه از احضار فاضل لاریجانی و بابک زنجانی به دادگاه خبر داد و گفت: پرونده‌ای در رابطه با اتفاقاتی که در حاشیه مجلس رخ داد تشکیل شده و حداقل 4 الی 5 نفر نیز به دادگاه احضار شده است. فاضل لاریجانی و بابک زنجانی به دادگاه احضار شدند و برای آنها قرار صادر شده و رسیدگی به پرونده ادامه دارد.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در چهل و چهارمین نشست خبری با خبرنگاران درباره احکام مفسدان اقتصادی، پرونده‌ای که در رابطه با اتفاقاتی که در حاشیه مجلس رخ داد، زمان برگزاری دادگاه مهدی هاشمی، ضوابط حاکم بر مرخصی زندانیان، دیدار با سعید مرتضوی و ... صحبت کرد که به صورت موضوع محور در ادامه آمده است:

تأیید حکم اعدام ۴ مفسد اقتصادی : دیوان عالی کشور حکم اعدام 4 متهم اصلی پرونده فساد بانکی را تایید کرده است و پرونده برای اجرای حکم به شعبه اصلی باز می‌گردد. دیگر محدودیت و معذوریت قانونی برای ذکر نام متهمان وجود ندارد.

مشخصات متهم ردیف اول پرونده فساد بانکی: متهم ردیف اول مه‌آفرید خسروی فرزند منصور و رئیس گروه امیرمنصور آریا به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و به عنوان مفسد‌فی‌الارض به اعدام محکوم شده و حکم وی تایید شده است. خسروی همچنین به اتهام پولشویی محکوم به رد اموال و یک چهارم وجوهی است که به عنوان پولشویی بوده و مبلغ آن 2 میلیارد و 500 میلیون تومان است. همچنین چون وجوهی را به عنوان رشوه به افراد مختلف داده است کل وجوهی که در اختیار دیگران قرار داده ضبط می‌شود.

مشخصات متهمان ردیف دوم تا چهارم پرونده فساد بانکی: بهداد بهزادی فرزند ناصر و معاون حقوقی گروه امیر منصور آریا به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و فساد فی‌الارض به اعدام محکوم شده و باید یک چهارم مبلغ پولشویی را نیز پرداخت کنند. ایرج شجاعی فرزند عنایت معاون مالی گروه امیرمنصور آریا نیز به عنوان مفسد فی‌الارض و به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به اعدام محکوم شده و باید یک چهارم وجوه پولشویی را پرداخت کند. همچنین سعید کیانی رضازاده فرزند عیسی رئیس بانک صادرات شعبه اهواز هم به اتهام فساد‌فی‌الارض و اخلال در نظام اقتصادی به اعدام محکوم شده و باید وجوهی را که به عنوان رشوه دریافت کرده پرداخت کند و به دلیل ال‌سی‌هایی که خلاف قانون باز کرده نیز به پرداخت 23 میلیارد و 500 میلیون ریال محکوم شده است.

احضار فاضل لاریجانی و بابک زنجانی به دادگاه: پرونده‌ای در رابطه با اتفاقاتی که در حاشیه مجلس رخ داد تشکیل شده و حداقل 4 الی 5 نفر نیز به دادگاه احضار شده است. فاضل لاریجانی و بابک زنجانی به دادگاه احضار شدند و برای آنها قرار صادر شده و رسیدگی به پرونده ادامه دارد.

درباره خبرنگاران بازداشتی: اگر بیم فرار و تبانی و جهاتی که تعدادی از خبرنگاران به خاطر آن بازداشت شده‌اند مرتفع شده باشد و از لحاظ قانونی هم الزامی نباشد با قرار وثیقه تا روز دادگاه آزاد می‌شوند.

نحوه مرخصی رفتن جوانفکر از زندان: دو نوع مرخصی وجود دارد یک نوع مرخصی به دلیل بیماری است که تعیین زمان آن بستگی به نظر پزشک دارد چرا که برخی بیماری‌ها هست که مجرم نمی‌تواند در زندان بماند و درمان شود و یا حضور وی در زندان بیماری‌اش را تشدید می‌کند. نوع دیگر مرخصی بستگی به شرایط زندانی، تعهد وی و نحوه رفتار خود در زندان دارد. از لحاظ قانونی زمان مشخصی برای مرخصی افراد وجود ندارد و زمان مرخصی بستگی به نظر سازمان زندان‌ها و شورای طبقه‌بندی دارد.

زمان برگزاری دادگاه مهدی هاشمی : قاضی رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی تعیین شده و دادگاه وی به زودی برگزار می‌شود. نام قاضی نیز به زودی اعلام می‌شود. تعیین زمان دقیق برگزار دادگاه منوط به نظر قاضی پرونده است چراکه قاضی باید پرونده را مطالعه کند اما به طور متعارف نباید این زمان خیلی طولانی باشد.

دیدار محسنی‌اژه‌ای با سعید مرتضوی : این دیدار در داخل دادسرا صورت گرفته اما زمان آن سه ساعت نبوده است.

کلاهبرداری‌های ارز در استان‌های غربی کشور : در این خصوص برخی بازداشت شده و برخی فراری هستند.

توقیف 110 خودروی گران قیمت : با توجه به حجم کاری که پرونده فساد مالی داشته است از حدود 250 نفر به عنوان متهم تحقیق شد که 288 خودروی مختلف شناسایی شد و 110 خودروی لوکس و گرانقیمت در جریان رسیدگی به پرونده فساد مالی توقیف شد.

توقیف 323 فقره املاک و مستغلات گروه آریا : 323 مورد ملک، خانه، مغازه و باغ ویلا از متهمان پرونده فساد مالی شناسایی و توقیف شد.

کد خبر 201983
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز